torsdag 22 april 2010

Recension: Klockargården

Det skrivs alldeles för lite om Klockargårdens härliga produkter på det elektroniska nätet. Andra unga kvinnor som inte gör annat än handlar överdrivet dyra grejor, tar bilder på dem, och bloggar nåt gulligt om dem, handlar helst kemikalier från andra länder. Jag gillar helt naturliga hudprodukter från Sverige som inte kostar skjortan. Kalla mig gärna gammalmodig, så kan jag kalla dig dumhuvud. 

I alla fall! Klockargården tillverkar främst tvålar och ljus, och har även salvestift, spaprodukter och massagekakor och annat smått och gott. Gott är ett nyckelord, för jag har hittils inte hittat en produkt som inte doftar gott. Tack vare att de nästan uteslutande använder naturliga doftoljor, smakar de gott också. Upptäckte det när jag tvålade in ansiktet med Änglavingar, mwahaha. 

De ger produkterna rara namn, och beskriver dofterna så gott det går. Doft är knepigt att beskriva, men ibland tenderar texterna att bli lite för flummiga och imprecisa. Men de är charmiga som attan. 

Kundservicen är trevlig, leveransen snabb som attans med DHL, och kostar aldrig mer än 49 kr. Inga andra knepiga kostnader tillkommer. Tyvärr ligger webbshopen nere, men de har pdf-filer med alla produkter. De kan man spendera dagar med att läsa igenom. Sortimentet är enormt, och alla hittar säkerligen något de vill ha. Naturtvålarna kostar 65 kr, de ekologiska 69, och ljusen går på 85kr.  Det må låta dyrt, men de räcker hur länge som helst, ljusen har en brinntid på 40 timmar. Både ljusen och tvålarna sprider doft bara genom att ligga i rummet. 
De finns lite billigare på t.ex. smink.nu, men de har inte hela sortimentet, och de är inte lika nytillverkade. Vilket inte gör så mycket eftersom hållbarheten är minst 18 månader, men man känner inte doften ordentligt förens efter flera användningar.  Bli inte ledsen om det bara luktar vanlig, tråkig tvål när du först får dem, den riktiga doften kommer fram när du använder den. 

Jag la en mastodontbeställning i förra veckan, och har nu hunnit testa dem ordentligt. Ursäkta de oskarpa bilderna, jag och kameran är inte alltid vänner. 


Sommarfrukter, Drakgodis, Vintermåne, Flirt.

Nam, nam, nam! Sommarfrukter doftar som fruktkola, sött och krämigt. Drakgodis är också söt och lite kryddig. Vintermåne doftar tallbarr och lite herrparfym. Blev inte min favorit, men den är god. Flirt är jättegod och påminner mycket om deras pomegranade, och doftar ungefär som söt citron. Som sagt, beskriva dofter är knepigt. 


Mmm, vanilj! Passa på och fånga en dröm, Hallondrömmar, Trädrosor

Det tål att upprepas: nam, nam, nam!
Mmm, vanilj! doftar milt av vanilj (jaa! Vem hade kunnat ana?!). 
Passa på och fånga en dröm... är svårast att beskriva. Prova den helt enkelt. Den är glad och kvinnlig och doftar gott i flera timmar efter duschen. Vanilj, citrus? och annat. Drömmar. Den doftar precis som något/någon från min barndom, men vad?! 
Hallondrömmar är krämig. Vete sjutton om det doftar hallon? Men ja, kanske. Eller? Hmm. Krämigt och bärigt i alla fall. God är den.
Trädrosor doftar mycket riktigt av vildrosor, och citron. Den är mild och trevlig. Jag använder den som ansiktsrengöring, som de rekommenderar eftersom den återställer talgproduktionen. Och min promaskbenägna hud tycker om den! Den rengör snällt men noggrant.

Alla tvålar återfuktar bra. Jag använde Änglavingar och Solstorm under svinkalla, hudhatande januari och februari och behövde sällan återfukta med lotion. Verkligt bra produkter! 

Jag tvekade lite innan jag beställde ett salvestift, men det åkte med ändå, vilket jag är jätteglad över. Valde Mandarin&Mynta, nam nam nam. Glöm de där jobbiga små burkarna för 100 spänn som tjejtidningarna brukar rekommendera. Köp ett rejält stift från Klockargården. Det är användarvänligt, doftar gott, kladdar inte och återfuktar precis som det ska för 69 pix. Jättebra underlag för läppstift dessutom! 

Så kontentan av detta långa inlägg:
Klockargården har superbra produkter som är allvarligt beroendeframkallande. Rekommenderas skarpt, och borde finnas överallt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar