onsdag 28 april 2010

Sarah Waters!!!

Var på Internationell Författarscen ikväll, där Sarah Waters blev intervjuad eftersom hennes senaste bok Främlingen i Huset nyss kommit ut. De pratade mycket. Hon verkar så rar, intelligent, avslappnad och smart. Och har en behaglig röst. Ja, jag är en total fan-girl. Jag har svårt att vara i nuet och lyssna ordentligt när det är något jag verkligen sett fram emot, så det känns inte som om jag minns så mycket.
Det roligaste hon berättade var nog om när hon blev inbjuden av ett paranormalt sällskap att komma och sova i ett hus som troddes ha spöken. Hon var fascinerades av det paranormala, och tyckte sig vara skyldig sin inre tio-åring att åka dit. Så hon och hennes partner gjorde det, och medans de paranormala människorna försökte åkalla eventuella andar, hoppades hon innerligt att inget skulle hända.
"If someone would actually tap me on the shoulder now, I'd jump out the window." - citerat ur minnet.

Det var bara två av oss som ställde frågor till henne, konstigt nog. Betydligt fler ville ha nåt signerat. Lustigt det där. Är det inte roligare och betydligt intressantare att ställa en fråga till en författare man uppskattar än att få en namnteckning?
Nåja. Jag frågade nervöst om hon hade några råd till unga författare som kört fast. Hon började tipsa om att the Guardian nyligen publicerat en mängd författares skrivtips, b.la. hennes, vilket jag redan läst. Hon kändes mer engagerad i min fråga än de tidigare, vilket inte är så underligt, för den är viktig för alla som skriver. Men jag är en fan-girl.
Jag citerar ur minnet, och kontentan var detta:

"Read. Read, read, read. I sometimes hear writers say they don't read much, and I don't understand that. And read critically. Watch films and try to think about what could have been better, what's missing, and what should have been cut. Take a break, go for a walk. It helps me clear my head. But reaturn to it, don't be too lazy and don't give up. So read critically, read a lot. But it is difficult at times, so I sympathize."

De sista tre orden är de enda jag är tvärsäker på att jag citerar ordagrant. Och det värmde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar